Adatvédelmi tájékoztató
A Regionális Egészségügyért Alapítvány Adatvédelmi szabályzata
1. A szabályzat célja és hatálya
2.Az adatkezelés elvei
3.Az adatkezelés jogalapja
4.Az adatkezelés szabályai
4.1.Alapvetések
4.2.A személyes adatokkal kapcsolatos titoktartási szabályok
4.3.A személyes adatok megsemmisítése
5.Az érintettek jogai
5.1.Az érintett tájékoztatása az adat felvételéhez kapcsolódóan
5.2.Az érintett jogainak érvényesítése
5.3.Az érintett tájékoztatása a rá vonatkozó adatkezelésről („hozzáférés”)
5.4.Az érintett helyesbítéshez való joga
5.5.Az érintett törléshez való joga
5.6.Az adatkezelés korlátozásához fűződő érintetti jog
5.7.Tiltakozás a személyes adat kezelése ellen
5.8.Az adathordozhatósághoz való érintetti jog gyakorlása
5.9.Jogorvoslat
6.AzAlapítványadatvédelmi rendszere
6.1.Általános rendelkezések
6.2.Az adatvédelmi tisztviselőre vonatkozó szabályok
6.3.Hatáskörök az adatvédelemmel kapcsolatosan
6.4.Munkavállalók, önkéntesek, megbízottak felelőssége
7.Adatbiztonsági szabályok
8.Adatvédelmi incidens kezelése
8.1.Adatvédelmi incidens észleléseésjelentése
8.2.Adatvédelmi incidens kivizsgálása
8.3.Adatvédelmi incidens értékelése
8.4.Adatvédelmi incidens bejelentése a NAIH-nak
8.5.Az érintettek tájékoztatása az adatvédelmi incidensről
8.6.Helyesbítő-megelőző intézkedések bevezetése
8.7.Az adatvédelmi incidens nyilvántartása
9.Adatvédelmi oktatás
10.Adatkezelési tevékenységek nyilvántartása
11.Adatfeldolgozókra vonatkozó szabályok
12.Adatvédelmi hatásvizsgálat
12.1.Az adatvédelmi hatásvizsgálat-köteles adatkezelések
12.2.Az adatvédelmi hatásvizsgálat lefolytatása
13.Záró rendelkezések
Mellékletek
1. A szabályzat célja és hatálya
1.1.A szabályzat célja, hogy az EU 2016/679 számú Általános Adatvédelmi Rendeletének (a
továbbiakban: GDPR) 33. és 34. cikkében meghatározottakkal, az információs önrendelkezési
jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) és a
személyes adatok kezelését érintő egyéb magyar jogszabályokkal valamint a 29-es cikk szerint
létrehozott Adatvédelmi Munkacsoport WP250sz. iránymutatásával összhangban meghatározza a
Regionális Egészségügyért Alapítvány (a továbbiakban: REGEA Alapítvány, Alapítvány vagy
Adatkezelő ) által kezelt személyes adatok védelme, továbbá azok jogosulatlan felhasználásnak
megakadályozása érdekében az adatvédelemi előírások és az adatbiztonsági követelmények
érvényesüléséhez szükséges szabályokat és azAlapítványáltal vezetett nyilvántartások működésének
rendjét.
1.2.Jelen szabályzat az Alapítvány kezelésében lévő személyes adatok tekintetében a legfontosabb
adatvédelmi szabályokat tartalmazza, különös tekintettel a GDPR által az adatkezelővel szemben
támasztott követelményekre és a GDPR III. fejezetében meghatározott érinteti
jogokérvényesülésének biztosítására.
1.3.A Szabályzattal azAlapítvány biztosítani kívánja a nyilvántartások működésének törvényes
rendjét, az adatvédelem alkotmányos elveinek, az adatbiztonság követelményeinek érvényesülését,
meg kívánja akadályozni az adatokhoz való jogosulatlan hozzáférést, azok jogosulatlan
megváltoztatását, illetve nyilvánosságra hozatalát.
1.4.Jelen szabályzat hatálya kiterjed az Alapítványáltal foglalkoztatott munkavállalókra, valamint
olyan természetes személyekre és a jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezetek minden olyan természetes személy alkalmazottaira, akik az Alapítvány szolgáltatásaival
illetve tevékenységével és az Alapítvány informatikai rendszereivel jogviszonyba vagy más
kapcsolatba kerülnek. Ezt a szabályzatot kell alkalmazni minden olyan adatkezelésére és
adatfeldolgozására, amely természetes személy személyes adataira vonatkozik, beleértve az
adatkezelés minden elemét, függetlenül attól, hogy az elektronikusan vagy papír alapon történik.
2.Az adatkezelés elvei
Az adatkezelés során az alábbi alapelvek alapján szervezi folyamatait:
2.1. Jogszerűség, tisztességes eljárás és átláthatóság elve [GDPR 5. cikk (1) a)]: A REGEA
Alapítvány személyes adatot csak jogszerűen és a tisztességesen kezel, az adatkezelést az érintett
számára átlátható módon végzi, többek között a jelen Szabályzat nyilvánosságra hozatalával, végzi.
2.2.Célhoz kötöttség elve [GDPR 5. cikk (1) b)]: az Alapítvány minden esetben, ha személyes
adatot kezel, az adat felvétele előtt meghatározza a személyes adat kezelésének célját, amely így
előre meghatározott, egyértelmű és jogszerű. Személyes adatot az Alapítvány az előre
meghatározott céllal össze nem egyeztethető módon nem kezel. Amennyiben teljesült az
adatkezelés célja és jogszabály nem írja elő kötelezően az adat további kezelését, úgy a személyes
adatot az Alapítványtörli.
2.3. Adattakarékosság elve [GDPR 5. cikk (1) c)]: az Alapítvány az adatkezelés során csak olyan
személyes adatot kezel, amely a cél eléréséhez megfelelő és releváns, az Alapítvány az adatkezelést
csak a cél eléréséhez szükséges minimum adatmennyiségre korlátozza.
2.4. Pontosság elve [GDPR 5. cikk (1) d)]: az Alapítvány törekszik rá, hogy az általa kezelt
személyes adatok pontosak és naprakészek legyenek és a jelen Szabályzatban foglalt módon
törekszik rá, hogy a pontatlan személyes adatokat haladéktalanul törölje vagy – az érintett
kérelmére vagy tudomására jutása esetén hivatalból–helyesbítse.
2.5. Korlátozott tárolhatóság elve [GDPR 5. cikk (1) e)]: az Alapítvány személyes adatot csak úgy
tárol, hogy a személyes adat érintettje csak az adatkezelés céljának eléréséig azonosítható az
adatkezelés során, a személyes adatok ennél hosszabb ideig történő tárolását csak jogszabály
kötelező előírása alapján végzi az Alapítvány.
2.6. Integritás és bizalmasság elve [GDPR 5. cikk (1) f)]: az Alapítvány az adatkezelési folyamatait
úgy tervezi és hajtja végre, hogy megfelelő technikai vagy szervezési intézkedések alkalmazásával
biztosítja a személyes adatok megfelelő biztonságát, így különösen az adatok jogosulatlan vagy
jogellenes kezelésével, véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni
védelmet.
2.7. Elszámoltathatóság elve [GDPR 5. cikk (2)]: az Alapítvány az adatkezelési folyamatait úgy
tervezi és hajtja végre, hogy az adatkezelés bármely pillanatában képes legyen a jelen pontba foglalt
elveknek való megfelelést igazolni.
3.Az adatkezelés jogalapja
3.1.Az adatkezelés jogalapját a REGEA Alapítvány minden adatkezelési folyamatnál meghatározza
a GDPR 6. cikk (1) és 9. cikk (2) bekezdésekben rögzítettek szerint.
3.2. Az Alapítvány az adatkezelési rendszerét úgy alakítja ki, hogy minden személyes adatra
vonatkozóan bizonyítani tudja, hogy mikor, milyen formában történt a személyes adat felvétele és
milyen tájékoztatást kapott az érintett a személyes adat felvételekor.
3.3. A személyes adatok különleges kategóriáiba tartozó személyes adatot főszabály szerint az
Alapítvány csak a terápiás tevékenysége során, a szükséges mértékig kezel.
3.4.Az adatkezelés lehetséges jogalapjai személyes adatok esetében
Az érintett hozzájárulását adta személyes adatainak egy vagy több konkrét célból történő
kezeléséhez.
Az adatkezelés olyan szerződés teljesítéséhez szükséges, amelyben az érintett az egyik fél,
vagy az a szerződés megkötését megelőzően az érintett kérésére történő lépések
megtételéhez szükséges.
Az adatkezelés az Alapítványra vonatkozó jogi kötelezettség teljesítéséhez szükséges.
Az adatkezelés az érintett vagy egy másik természetes személy létfontosságú érdekeinek
védelme miatt szükséges.
Az adatkezelés az Alapítvány vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez
szükséges.
3.5. Amennyiben az adatkezelés az érintett hozzájárulásán alapszik, úgy az érintett a hozzájárulását
bármilyen bizonyítható módon megadhatja, így írásban (nyilatkozaton, dokumentumon), szóban és
ráutaló magatartással is. Az Alapítvány nem tesz különbséget a hozzájárulások között azok formáját
tekintve, a hozzájárulások formái egyenértékűek, de fenntartja magának a jogot, hogy egyes
adatkezelések esetén a hozzájárulás egyes formáit kizárja.
3.6. Az Alapítvány minden adatkezelési folyamatát úgy határozza meg jelen szabályzat kiadásakor
és minden, a későbbiekben bevezetendő adatkezelés esetén, hogy amennyiben annak jogalapja az
érintett hozzájárulása, úgy képes legyen annak bizonyítására, hogy az érintett személyes adatainak
kezeléséhez hozzájárult. Az Alapítvány ennek úgy tesz eleget, hogy elsődlegesen az írásban szerzi
be az érintett hozzájárulását, amelyet így az írásbeliséggel tud igazolni.
3.7. Az Alapítvány az adatkezelései során lehetőség szerint minden egyes személyes adatnál
feltünteti, hogy a hozzájárulás mikor érkezett, milyen formában történt (írásban/szóban/ráutaló
magatartással), milyen cselekmény eredménye, ha ez értelmezhető (például: feliratkozás,
jelentkezés, kapcsolatfelvétel, stb.).
3.8. Az Alapítvány biztosítja a jogot arra is, hogy az érintett ugyanúgy, ahogy a hozzájárulást
megadta, a hozzájárulását visszavonja. A ráutaló magatartással megtett hozzájárulás visszavonását
csak írásban fogadja el az Alapítvány. Az Alapítvány a visszavonás tényét az adatkezelés során
rögzíti, az adatot a továbbiakban nem kezeli, az adat helyét „a hozzájárulás visszavonva” jelzéssel
jelöli meg.
3.9. Az Alapítvány természetes személy létfontosságú érdekére hivatkozó jogalappal akkor végez
adatkezelést, ha az adott adatkezelés egyéb jogalappal nem végezhető. Az Alapítvány működése
során tipikusan a kórházi terápiás foglalkozásokon résztvevő személyek adatainak kezelése tartozik
ebbe a körbe.
3.10. A jogos érdekre hivatkozó jogalapot a szükségesség-arányosság elve alapján alkalmazza az
Alapítvány, ha az adatkezeléssel elérendő cél más jogalappal nem megvalósítható és az érintett
magánszférájának korlátozása arányban áll az elérendő céllal
4.Az adatkezelés szabályai
4.1.Alapvetések
4.1.1. A REGEA Alapítvány személyes adatot csak és kizárólag a GDPR 6. cikkébe, a személyes
adatok különleges kategóriáiba tartozó személyes adatot csak és kizárólag a GDPR 9. cikk (2)
bekezdésében foglalt jogalapokkal, jog gyakorlása vagy kötelezettség teljesítés érdekében kezel.
AzAlapítvány csak úgy folytat adatkezelést, hogy az minden szakaszában megfelel az adatkezelési
célnak.
4.1.2. Az Alapítvány minden esetben előzetes tájékoztatást nyújt az érintettek részére az adatkezelés
céljáról, az adatkezelés jogalapjáról, valamint az adatkezeléssel kapcsolatos, a GDPR 13-14.
cikkében meghatározott tényekről.
4.1.3. Az Alapítvány munkaszervezési, fizikai, informatikai és jogosultságkezelési eszközökkel
gondoskodik arról, hogy illetéktelen személyek a személyes adatokat ne ismerhessék meg.
4.2.A személyes adatokkal kapcsolatos titoktartási szabályok.
4.2.1. Az Alapítvány munkatársai és az adatkezelésben résztvevő - annak valamely műveletét végző
– adatfeldolgozók kötelesek az adatkezelés során megismert személyes adatokat titokként
megőrizni.
4.2.2. A személyes adatok egyetlen része vagy töredéke sem tehető közzé, nem bocsátható
rendelkezésre vagy nem tárható fel semmilyen módon harmadik személy előtt, kivéve ha a
személyes adat közérdekből nyilvános adatként történő nyilvánosságra hozatalát jogszabály írja elő.
4.2.3. Az Alapítvány munkatársai kötelesek megtenni azokat az intézkedéseket, amelyek kizárják,
hogy a szóban elhangzott, papír alapon vagy elektronikus formátumban rögzített személyes adatot
bármely harmadik személy jogosulatlanul megismerje.
4.2.4.Ha az Alapítvány valamely munkatársa a Szabályzatot megszegi, az Alapítvány és közte lévő
jogviszony jellegétől függően felelősséggel tartozik.
4.3.A személyes adatok megsemmisítése
Abban az esetben, ha az Alapítvány az általa kezelt személyes adatokat az adatkezelés szabályai
alapján a továbbiakban nem kezelheti, köteles a személyes adatokat tartalmazó adathordozót
megsemmisíteni, a megsemmisítés tényét pedig megfelelően dokumentálni.
5.Az érintettek jogai
5.1.Az érintett tájékoztatása az adat felvételéhez kapcsolódóan
5.1.1. Abban az esetben, amennyiben az adatkezelés során a személyes adatokat a REGEA
Alapítvány közvetlenül az érintettől szerzi meg, úgy a személyes adatok megszerzésének
időpontjában az alábbiakról tájékoztatja az érintettet:
az Alapítvány pontos megnevezése, elérhetőségei,
az Alapítvány adatvédelmi tisztviselőjének neve és elérhetőségei,
az adatkezelés célja,
az adatkezelés jogalapja,
amennyiben az adatkezelés célja a jogos érdek érvényesítése, úgy az Alapítvány vagy a
harmadik fél jogos érdekének megnevezése,
amennyiben az Alapítvány a személyes adatokat az adatkezelés során harmadik fél számára
átadja, a személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái.
a személyes adatok tárolásának időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam
meghatározásának szempontjai,
a hozzáférési jog gyakorlásának szabályai,
a helyesbítési jog gyakorlásának szabályai,
a törlési jog gyakorlásának szabályai,
az adatkezelés korlátozására irányuló jog gyakorlásának szabályai,
a tiltakozási jog gyakorlásának szabályai,
az adathordozhatósághoz való jog gyakorlásának szabályai,
a hozzájárulás visszavonására irányuló jog gyakorlásának szabályai, amennyiben az
adatkezelés jogalapja az érintett hozzájárulása,
a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz címzett panasz benyújtásának
jogáról;
annak ténye, hogy a személyes adat kezelése szolgáltatása jogszabályon, szerződéses
kötelezettségen alapul vagy szerződés kötésének előfeltétele és az érintett köteles-e a
személyes adatokat megadni, valamint a lehetséges következmények, amennyiben az érintett
személyes adatait nem adja meg,
az automatizált döntéshozatal ténye, valamint legalább az ennek során alkalmazott logika és
arravonatkozó érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel, és az
érintettre nézve milyen várható következményekkel bír.
5.1.2. Amennyiben azAlapítványa személyes adatot nem közvetlenül az érintettől szerzi meg, úgy
az 5.1.1. pontban foglaltatok túl az alábbiakról tájékoztatja az érintettet:
a kezelt személyes adatok kategóriái,
a személyes adat forrása,
amennyiben az adatok harmadik forrásból való gyűjtését jogszabály írja elő, úgy a konkrét
jogszabályi hely megjelölése,
a személyes adat Alapítvány általi megszerzésének időpontja,
amennyiben az Alapítvány által folytatott ügyben van szükség a személyes adatokra, úgy a
konkrét ügy ügyszámmal vagy egyéb módon történő megjelölése,
annak ténye, hogy a személyes adat nyilvánosan hozzáférhető forrásból származik-e.
5.1.3. Amennyiben az Alapítvány az adatkezelése során az adatot nem közvetlenül az érintettől
szerzi meg, az érintettet az 5.1.2. pontban foglaltakról az alábbi időpontban tájékoztatja:
a személyes adatok megszerzésétől számított észszerű határidőn, de legkésőbb egy hónapon
belül,
ha az Alapítványa személyes adatokat az érintettel való kapcsolattartás céljára használja, az
érintettel való első kapcsolatfelvétel alkalmával vagy
ha az Alapítvány az adatokat várhatóan más címzettel is közli, legkésőbb a személyes
adatok első alkalommal való közlésekor.
5.1.4. A fenti 5.1.1. és 5.1.3. pontokba foglaltakat nem kell alkalmazni, amennyiben:
az érintett már rendelkezik az ezen pontokba foglalt információkkal,
a szóban forgó információk rendelkezésre bocsátása lehetetlennek bizonyul vagy
aránytalanul nagy erőfeszítést igényelne,
az adat megszerzését vagy közlését kifejezetten előírja a Alapítványra alkalmazandó uniós
vagy a hatályos magyar jog, amely az érintett jogos érdekeinek védelmét szolgáló megfelelő
intézkedésekről is rendelkezik vagy
a személyes adatoknak valamely uniós vagy a hatályos magyar jogban előírt szakmai
titoktartási kötelezettség alapján bizalmasnak kell maradnia.
5.2.Az érintett jogainak érvényesítése
5.2.1. A GDPR 15-21. cikkei szerint az érintett az alábbi jogérvényesítési lehetőségekkel élhet az
Alapítvány adatkezelései során:
az érintett kérheti az 5.3. pont szerint tájékoztatását személyes adatai kezeléséről,
az érintett kérheti az 5.4. pont szerint személyes adatainak helyesbítését,
az érintett kérheti az 5.5. pont szerint személyes adatainak törlését,
az érintett kérheti az 5.6. pont szerint személyes adatai kezelésének korlátozását,
az érintett az 5.7. pont szerint tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen,
az érintett élhet az 5.8. pont szerinti adathordozhatósághoz való jogával.
5.2.2. Az Alapítvány annak érdekében, hogy az érintettek a jogaikkal élhessenek, részletesen
meghatározza az érintetti joggyakorlással kapcsolatos jogokat, kötelezettségeket és eljárási
szabályokat.
5.2.3. Az Alapítvány minden esetben törekszik arra, hogy az általa az érintettnek adott tájékoztatás
minden esetben a GDPR által meghatározott szabályok teljesítése mellett is a lehetőségekhez
mérten tömör, átlátható, érthető, könnyen hozzáférhető, világos és közérthető legyen.
5.2.4. Az Alapítvány az érintettnek adott minden tájékoztatást főszabály szerint írásban tesz meg,
ideértve az elektronikus utat is. Amennyiben az érintett kéri a szóbeli tájékoztatást, úgy
személyazonossága igazolását követően az Alapítvány erre felhatalmazott munkatársa a
tájékoztatást szóban is megadhatja.
5.2.5. Az Alapítvány az érintett számára tájékoztatást csak és kizárólag abban az esetben nyújt, ha
az Alapítvány erre felhatalmazott munkatársa meggyőződött az érintett személyazonosságáról. Az
Alapítvány nem fogadja el a személyazonosítás telefonos úton történő egyetlen formáját sem, így az
érintett telefonon nem kezdeményezheti jogainak érvényesítését. Amennyiben a személyazonosság
igazolása nem történik meg, az Alapítvány az érintetti joggyakorlási kérelmet elutasítja, és egyben
tájékoztatja az érintettet jogai gyakorlásának módjáról.
5.2.6. Az Alapítvány az érintettet a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja
a jogaikkal kapcsolatos - megfelelően közölt nyilatkozatba foglalt - kérelem esetén. Megfelelő
közlésnek illetve beérkezésnek az számít, ha az igényt az érintett:
szóban személyesen személyazonosítást követően az adatvédelmi tájékoztatóban
meghatározott személy számára megteszi,
az írásba foglalt igény az Alapítvány hivatalos címére vagy az erre a célra megadott email
címére megérkezik.
A nem a fenti megfelelő módok valamelyikén közölt igényt azAlapítvány nem veszi figyelembe.
5.2.7. AzAlapítványa jelen pontban foglaltakszerinti tájékoztatást és intézkedéseket díjmentesen
végzi.
5.3.Az érintett tájékoztatása a rá vonatkozó adatkezelésről („hozzáférés”)
5.3.1. Amennyiben az érintett a GDPR 15. cikke szerinti hozzáférési jogával kíván élni, úgy az
Alapítvány az alábbiakról tájékoztatja:
az adatkezelés célja vagy céljai,
az érintett személyes adatok kategóriái,
azon címzettek vagy címzettek kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat
az Alapítvány már közölte vagy a jövőben közölni fogja,
a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen
időtartam meghatározásának szempontjai,
a helyesbítési jog gyakorlásának szabályai,
a törlési jog gyakorlásának szabályai,
az adatkezelés korlátozására irányuló jog gyakorlásának szabályai,
a tiltakozási jog gyakorlásának szabályai,
a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz való panasz benyújtásának
joga,
ha a személyes adatok forrás nem az érintett, a forrásra vonatkozó minden elérhető
információ,
amennyiben az adatkezelés automatizált döntéshozatalon alapszik, úgy ennek ténye,
valamint az alkalmazott logikára és arra vonatkozó érthető információk.
5.3.2. Az Alapítványa fenti tájékoztatás során az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok
másolatát az érintett kérelmére az érintett rendelkezésére bocsátja.
5.3.3. Az 5.2.5. pontban foglaltak miatt az Alapítvány egyetlen munkatársa sem ad tájékoztatást az
Alapítvány által kezelt konkrét személyes adatról telefonos úton.
5.4.Az érintett helyesbítéshez való joga
5.4.1. Amennyiben az érintett személyes adatának helyesbítését kéri és nem áll rendelkezésre a
személyes adat, amelyre a már kezelt adatot helyesbíteni kell, hiánypótlásra hívja fel azAlapítvány
az érintettet.
5.4.2. Amennyiben az érintett személyes adatának helyesbítését kéri és a személyes adat
rendelkezésre áll, az Alapítvány a személyes adatot helyesbíti és azzal egyidőben írásban
tájékoztatja az érintettet a helyesbítés tényéről és időpontjáról.
5.4.3.Az Alapítvány minden olyan címzettet tájékoztat a helyesbítésről akivel, illetve amellyel a
személyes adatot közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel. Az érintettet kérésére az adatkezelő tájékoztatja e címzettekről.
5.5.Az érintett törléshez való joga
5.5.1. Az Alapítvány az általa kezelt személyes adatot késeledelem nélkül törli,
amennyiben az alábbi feltételek egyike megvalósul:
A személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azt az
Alapítvány kezeli.
Az adatkezelés jogalapja az érintetti hozzájárulása és ezt a hozzájárulását az
érintett a megfelelően közölt nyilatkozattal visszavonja.
Az érintett megfelelően közölt nyilatkozattal tiltakozik az adatkezelés ellen.
Az Alapítvány tudomására jut, hogy a személyes adat kezelése jogellenes.
Uniós vagy hatályos magyar jogban előírt jogi kötelezettség úgy teljesíthető, ha az
Alapítvány a személyes adatot törli.
A személyes adat kezelése közvetlenül gyermekeknek kínált, információs
társadalommal összefüggő szolgáltatások vonatkozásában történt, a hozzájárulást
maga a 16. életévét már betöltött gyermek vagy 16. életévét be nem töltött
gyermek feletti szülői felügyeletet gyakorló adta meg és ezt a hozzájárulását az
érintett (vagy amennyiben ennek időpontjában 16. életévét továbbra sem töltötte
be, úgy a felette szülői felügyeletet gyakorló személy) a megfelelően közölt
nyilatkozattal visszavonja.
5.5.2. A személyes adatot az Alapítvány olyan módon törli, hogy helyreállítása többé ne legyen
lehetséges.
5.5.3. Amennyiben az érintett olyan személyes adatot kíván töröltetni, amely hiányában az érintett
és a zAlapítvány közötti jogviszony nem tartható fenn, a jogviszony megszűnik. Erről azonban a
törlés előtt azAlapítvány tájékoztatja az érintettet és amennyiben törlési kérelmét fenntartja, a törlés
megtörténik. A törlési kérelem fenntartásának minősül, ha a tájékoztatás kézbesítésétől számított 3
napon belül az érintett törlési kérelmét nem vonja vissza.
5.5.4. A személyes adat törlésére az alábbi szabályok közül a felsorolásban előbb szereplő szabályt
kell alkalmazni. Amennyiben az alkalmazandó szabály az adott személyes adatra nézve nem
értelmezhető, a felsorolásban soron következő szabályt kell alkalmazni:
a személyes adat kezelésének megszüntetésére vonatkozó kötelező jogszabályi előírás;
a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005.
(XII. 29.) Korm. rendelet a személyes adatot hordozó papíralapú dokumentum
megsemmisítésére vonatkozó előírás,
az Alapítvány iratkezelési szabályzatának a személyes adatot hordozó papíralapú
dokumentum megsemmisítésére vonatkozó előírás,
a Szabályzat konkrét adatkezelésre vonatkozó, adattörlési vagy adat-megsemmisítési GDPR
szerinti adattörlési vagy adatmegsemmisítési szabálya.
5.5.5.Az Alapítvány minden olyan címzettet tájékoztat a törlésről akivel, illetve amellyel a
személyes adatot közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel. Az érintettet kérésére az adatkezelő tájékoztatja e címzettekről.
5.6. Az adatkezelés korlátozásához fűződő érintetti jog
5.6.1. Az érintett kérelmezheti az Alapítványnál a rá vonatkozóan tárolt személyes adatok
megjelölését jövőbeli kezelésük korlátozása céljából.
5.6.2. Az Alapítvány az érintett kérelmére akkor korlátozza az adatkezelést, amennyiben az alábbi
feltételek egyike fennáll:
az érintett kérelmében vitatja a rá vonatkozó személyes adatok pontosságát, ebben az
esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, ameddig az Alapítvány ellenőrzi a
személyes adatok pontosságát,
az adatkezelés jogellenes, de az érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok
felhasználásának korlátozását,
bár az Alapítványnak az adatkezelés megkezdése előtt meghatározott cél eléréséhez már
nincs szüksége a személyes adat kezelésére, de az érintett kérelmében igényli azokat jogi
igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez,
az érintett az 5.7. pont alapján tiltakozik a közérdekű feladat végrehajtására vagy jogos
érdekre hivatkozó jogalappal kezelt személyes adat kezelése ellen, ebben az esetben a
korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az
Alapítvány jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
5.6.3. Amennyiben a személyes adat kezelését az Alapítvány korlátozza, az ilyen személyes adatot
a korlátozás időtartama során - a tárolás kivételével - csak az érintett hozzájárulásával vagy jogi
igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, más természetes vagy jogi személy
jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve a valamely tagállam fontos közérdekéből lehet
kezelni.
5.6.4. Amennyiben az adatkezelés korlátozását az Alapítvány feloldja, a korlátozás feloldását
megelőzően a korlátozás feloldásának tényéről írásban tájékoztatja azt az érintettet, akinek a
kérésére a korlátozás megtörtént,kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel.
5.6.5. Az Alapítványminden olyan címzettet tájékoztat az adatkezelés korlátozásról, akivel, illetve
amellyel a személyes adatot közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel. Az érintettet kérésére az adatkezelő tájékoztatja e címzettekről.
5.7. Tiltakozás a személyes adat kezelése ellen
5.7.1. Az érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon
személyes adatainak a közérdekű feladat végrehajtására vagy jogos érdekre hivatkozó jogalapon
alapuló kezelése ellen.
5.7.2. Az Alapítvány a megfelelően közölt nyilatkozattal történt tiltakozás esetén megvizsgálja,
hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek
az érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények
előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak. Amennyiben az Alapítvány a
vizsgálata során megállapítja, hogy a fenti feltételek egyike sem érvényesül, a tiltakozással érintett
személyes adatot nem kezeli tovább.
5.8.Az adathordozhatósághoz való érintetti jog gyakorlása
5.8.1. Amennyiben az adatkezelés jogalapja az érintett hozzájárulása, úgy az érintett jogosult arra,
hogy az általa az Alapítvány részére átadott személyes adatokat tagolt, széles körben használt,
géppel olvasható formátumban megkapja.
5.8.2. Az Alapítvány a 6.8.1. szerinti megfelelést elsősorban .xml, .csv vagy .doc formátumban
teljesíti a kérelemmel érintett személyes adatok jellegétől függően.
5.8.3. Az érintett kérelmezheti továbbá az Alapítványtól, hogy az általa kezelt személyes adatokat
egy másik, az érintett által egyértelműen megjelölt adatkezelőnek továbbítsa.
5.8.4. E pontba foglalt jog nem illeti meg az érintettet, ha az adatkezelés közérdekű vagy az
adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítványai gyakorlásának keretében végzett feladat
végrehajtásához szükséges, valamint ha ez a jog hátrányosan érintené mások jogait és szabadságait.
5.9.Jogorvoslat
5.9.1. Az érintett a GDPR 77. cikk (1) bekezdése alapján az Alapítvány adatkezelési eljárásával
kapcsolatos panasszal a NAIH-hozfordulhat.
5.9.2. Az érintett a GDPR 79. cikk (1) bekezdése szerint az Alapítvány adatkezelési eljárásával
kapcsolatos jogsértés miatt a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszékhez fordulhat.
6. Az Alapítvány adatvédelmi rendszere
6.1.Általános rendelkezések
6.1.1. A REGEA Alapítvány kuratóriumának elnöke azAlapítvány sajátosságainak figyelembe
vételével e Szabályzatban határozza meg az adatvédelmi előírások megvalósításához szükséges
feladat- és hatásköröket.
6.1.2. Az Alapítvány minden adatkezelése felett a felügyeletet elsődlegesen az adatvédelmi
tisztviselő – aki a mindenkori kuratóriumi elnök - látja el.
6.1.3. A Szabályzatban előírtak betartatásáért az Alapítvány minden munkatársa felelős. Mindenki
köteles gondoskodni arról, hogy jogosulatlan személyek ne tekinthessenek be személyes adatokba,
továbbá arról, hogy a személyes adat tárolása, elhelyezése úgy kerüljön kialakításra, hogy az
jogosulatlan személy részére ne legyen hozzáférhető, megismerhető, megváltoztatható,
megsemmisíthető.
6.2.Az adatvédelmi tisztviselőre vonatkozó szabályok
6.2.1. Az adatvédelmi tisztviselő az Alapítvány kuratóriumának egyeztetésével és egyetértésével
irányítja és ellenőrzi azAlapítvány adatvédelmi és adatbiztonsági rendszerét.
6.2.2. Az adatvédelmi tisztviselőnek rendelkeznie kell a szakmai rátermettség és különösen az
adatvédelmi jog és gyakorlat szakértői szintű ismeretével, valamint a feladatok ellátására való
alkalmassággal.
6.2.3. Amennyiben a kuratórium elnöke nem tudja ellátni az adatvédelmi tisztviselőséget, az elnök
GDPR 37. cikk (5) előírásai alapján olyan személyt nevez ki, aki megfelelő adatvédelmi szakmai
rátermettséggel, valamint az adatvédelmi jog és gyakorlat szakértői szintű ismeretével rendelkezik.
Szükség esetén elfogadható, ha az adatvédelmi tisztviselő az Alapítvány munkavállalója lehet, vagy
szolgáltatási szerződés keretében láthatja el ezt a feladatot.
6.2.4. Az Alapítvány a feladatai ellátásához biztosítja az adatvédelmi tisztviselő részére a feladat
ellátásához szükséges forrásokat, valamint deklarálja, hogy az adatvédelmi tisztviselő az
információs önrendelkezési jog biztosítása érdekében végzett feladatai ellátása során utasításokat
senkitől sem köteles elfogadni, ezen feladatai ellátásával összefüggésben nem bocsátható el és
szankcióval nem sújtható.
6.2.5. Az adatvédelmi tisztviselő az információs önrendelkezési jog biztosítása során közvetlenül
csak az Alapítvány kuratóriumának és a kuratórium elnökének tartozik beszámolási
kötelezettséggel. A zAlapítvány kuratóriuma és elnöke a beszámoltatási jogot írásban delegálhatja.
6.3.Hatáskörök az adatvédelemmel kapcsolatosan
6.3.1. A kuratórium
felelős az Alapítvány által kezelt személyes adatok védelméhez szükséges személyi, tárgyi
és technikai feltételek biztosításáért,
belső adatvédelmi vizsgálatot rendelhet el.
6.3.2. Az elnök
felelős az érintettek jogainak gyakorlásához szükséges feltételek biztosításáért,
felelős az adatkezelésre irányuló ellenőrzés során esetlegesen feltárt hiányosságok vagy
jogszabálysértő körülmények megszüntetéséért, a személyi felelősség megállapításához
szükséges eljárás kezdeményezéséért, illetve lefolytatásáért,
felügyeli az adatvédelmi tisztviselő tevékenységét,
belső adatvédelmi vizsgálatot rendelhet el,
kiadja az Alapítvány adatvédelemmel kapcsolatos belső szabályzatait,
különösen súlyos törvénysértés esetén a munkajogi konzekvenciákat alkalmaza személyes
adatot jogszabálysértő módon kezelő munkavállaló ellen.
6.3.3.Az adatvédelmi tisztviselő
segítséget nyújt az érintettek jogainak biztosításában;
kezeli az adatvédelmi nyilvántartást és szükség esetén módosítja vagy – új folyamat esetén –
kiegészíti azt;
minden év január 15-ig jelentést készít az elnök / kuratórium részére az Alapítvány
adatvédelmi feladatainak végrehajtásáról,
jogosult a Szabályzat betartását bármely szervezeti egységnél ellenőrizni,
ellenőrzi a GDPR és az adatkezelésre vonatkozó más jogszabályok, valamint a Szabályzat
rendelkezéseinek és az adatbiztonsági követelményeknek a megtartását és az ellenőrzés
tapasztalatairól tájékoztatja az elnököt / kuratóriumot,
segítséget nyújt a szervezeti egységek számára az adat-továbbítási nyilvántartások
vezetésében,
figyelemmel kíséri az adatvédelemmel kapcsolatos jogszabály változásokat, ezek alapján
indokolt esetben kezdeményezi a Szabályzat módosítását,
kérésre szakmai tanácsot ad az adatvédelmi hatásvizsgálatra vonatkozóan, valamint nyomon
követi a hatásvizsgálat GDPR 35. cikk szerinti elvégzését,
együttműködik a NAIH-hal, az adatkezeléssel összefüggő ügyekben kapcsolattartó pontként
szolgál a NAIHfelé, valamint adott esetben bármely egyéb kérdésben konzultációt folytat
vele,
általános állásfoglalás megadása céljából megkeresést fogalmaz meg a NAIH felé,
amennyiben egy felmerült adatvédelmi kérdés jogértelmezés útján egyértelműen nem
válaszolható meg,
kivizsgálja a hozzá érkezett bejelentéseket, jogosulatlan adatkezelés vagy annak veszélyének
észlelése esetén annak megszüntetésére hívja fel az Alapítványt vagy az adatfeldolgozót,
javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre az ellenőrzési tapasztalatai és az adatvédelmi
előírások megszegéséről készült jegyzőkönyvek alapján,
felügyeli a külső szervezetektől érkező személyes adatokat érintő megkeresések teljesítését,
gondoskodik az adatvédelmi ismeretek oktatásáról,
közreműködik, valamint segítséget nyújt az adatkezeléssel kapcsolatos döntések
meghozatalában,
szükség esetén felvilágosítást nyújt az Alapítvány munkatársai számára adatvédelmi
kérdésekben,
véleményezi az Alapítvány által kiadandó szabályzatok azon részeit, amelyek adatvédelmi
kérdést érintenek,
ellátja a jogszabályok által ráruházott adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat.
6.3.4. A szervezeti egységek vezetői
kötelesek biztosítani és ellenőrizni a vezetésük alá tartozó szervezeti egységnél az
adatkezelésre vonatkozó jogszabályok és a Szabályzatban foglaltak betartását,
intézkednek a külső szervezetektől érkező és a hatáskörükbe tartozó személyes adatokat
érintő megkeresések teljesítéséért,
szabályellenes adatkezelés esetén haladéktalanul intézkednek annak megszüntetéséről, és
arról haladéktalanul értesítik az adatvédelmi tisztviselőt,
kötelesek gondoskodni arról, hogy a Szabályzat előírásait és változásait az általuk irányított
munkatársak feladatköreiknek megfelelő részletességgel megismerjék.
6.3.5. Az adatkezelésben érintett munkatársak és önkéntesek
kötelesek a Szabályzat előírásai szerint kezelni a személyes adatokat;
felelősek feladatkörükben eljárva a személyes adatok a Szabályzat szerinti feldolgozásáért,
megváltoztatásáért, törléséért, továbbításáért és nyilvánosságra hozataláért, valamint az
adatok pontos és követhető dokumentálásáért;
amennyiben szükséges, előzetesen egyeztetnek a felettesükkel és az adatvédelmi felelőssel a
személyes adatok kezelését érintő ügyekben;
a tudomásukra jutott adatkezeléssel kapcsolatos jogsértésekről haladéktalanul tájékoztatják
az elnököt / adatvédelmi felelőst.
6.4. Munkavállalók, önkéntesek, megbízottak felelőssége
6.4.1.Az Alapítvány önkéntesei és megbízottai polgári jogi és büntetőjogi, az Alapítvány
munkavállalói ezen felül munkajogi felelősséggel is tartoznak a munkájuksorán végzett adatkezelési
műveletek jogszerűségéért és a jelen Szabályzatban foglaltak betartásáért.
6.4.2.Vétkes kötelezettségszegésnek minősül amennyiben a munkavállaló, illetve az önkéntes vagy
megbízott nem tartja be a jelen szabályzatban, illetve a személyes adatok kezelésére vonatkozó
jogszabályokban foglalt kötelezettségeit. A munkavállalóval szemben ilyen esetben a
munkaszerződésében írt hátrányos jogkövetkezmények alkalmazhatóak.
6.4.3. A munkavállaló a jelen szabályzatban, valamint a jogszabályokban foglalt személyes adatok
kezelésére vonatkozó kötelezettségének megszegésével okozott kárt köteles megtéríteni, ha nem
úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. A kártérítés mértéke nem haladhatja meg
a munkavállaló négyhavi távolléti díjának összegét. Szándékos vagy súlyosan gondatlan károkozás
esetén a teljes kárt kell megtéríteni. Nem kell megtéríteni azt a kárt, amelynek bekövetkezése a
károkozás idején nem volt előrelátható, vagy amelyet a munkáltató vétkes magatartása okozott,
vagy amely abból származott, hogy a munkáltató kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget.
7. Adatbiztonsági szabályok
7.1. A REGEA Alapítvány, illetőleg tevékenységi körében az Alapítvány által megbízott
adatfeldolgozó köteles gondoskodni az adatok biztonságáról, köteles továbbá megtenni azokat a
technikai és szervezési intézkedéseket és kialakítani azokat az eljárási szabályokat, amelyek a
GDPR valamint a Szabályzat érvényre juttatásához szükségesek.
7.2. Az Alapítvány az adatbiztonsági folyamatait úgy alakítja ki, hogy azok a személyes adatokat
megvédjék a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, nyilvánosságra hozás vagy törlés, illetőleg
sérülés vagy a megsemmisülés ellen.
7.3. Az Adatfeldolgozónak a személyes adatok feldolgozásával kapcsolatos jogait és
kötelezettségeit az Infotv., valamint az adatkezelésre vonatkozó külön törvények keretei között az
Alapítvány határozza meg. Az általa adott utasítások jogszerűségéért az Alapítványfelel.
7.4. Az Adatfeldolgozó az adatkezelést érintő érdemi döntést nem hozhat, a tudomására jutott
személyes adatokat kizárólag az Alapítvány rendelkezései szerint dolgozhatja fel, saját céljára
adatfeldolgozást nem végezhet, továbbá a személyes adatokat az Alapítvány rendelkezései szerint
köteles tárolni és megőrizni.
7.5. A papíralapon kezelt személyes adatok biztonsága érdekében az Alapítvány, összhangban az
iratkezelésre vonatkozó belső szabályzatok előírásaival, az alábbi intézkedéseket alkalmazza:
az adatokat csak az arra jogosultak ismerhetik meg, azokhoz más nem férhet hozzá, más
számára fel nem tárhatóak;
a dokumentumokat jól zárható, száraz, tűzvédelmi és vagyonvédelmi berendezéssel ellátott
helyiségben helyezi el;
a személyes adatokat tartalmazó iratokhoz csak az illetékesek férhetnek hozzá;
az Alapítvány adatkezelést végző munkatársa a nap folyamán csak úgy hagyhatja el az olyan
helyiséget, ahol adatkezelés zajlik, hogy a rá bízott adathordozókat elzárja, vagy az irodát
bezárja;
az Alapítvány adatkezelést végző munkatársa a munkavégzés befejeztével a papíralapú
adathordozót elzárja;
amennyiben a papíralapon kezelt személyes adatok digitalizálásra kerülnek, a digitálisan
tárolt dokumentumokra irányadó biztonsági szabályokat alkalmazza az Alapítvány.
7.6. A számítógépen, illetve hálózaton tárolt személyes adatok biztonsága érdekében az Alapítvány
összhangban az informatikai biztonságra vonatkozó belső szabályzatok előírásaival, az alábbi
intézkedéseket alkalmazza:
A különböző nyilvántartásokban elektronikusan kezelt adatállományok védelme érdekében
megfelelő technikai megoldással biztosítja, hogy a nyilvántartásokban tárolt adatok – kivéve
ha azt törvény lehetővé teszi –közvetlenül ne legyenek összekapcsolhatók és az érintetthez
rendelhetők,
megfelelő technikai megoldással biztosítja, a jogosulatlan adatbevitel és hozzáférés
megakadályozását, részletes, biztonságos és ellenőrizhető hozzáférés,
-kezelési protokollt alakít ki,
megfelelő technikai megoldással biztosítja, annak ellenőrizhetőségét és megállapíthatóságát,
hogy a személyes adatokat adatátviteli berendezés alkalmazásával mely szerveknek
továbbították vagy továbbíthatják,
megfelelő technikai megoldással biztosítja a telepített rendszerek üzemzavar esetén történő
helyreállíthatóságát és azt, hogy a feldolgozás során fellépő hibákról jelentés készüljön,
Az adathordozó eszközök elhelyezésére csak olyan helyiséget jelöl ki, amely elegendő
biztonságot nyújt az illetéktelen vagy erőszakos behatolás, tűz vagy természeti csapás ellen,
Az adatállományok kezelése úgy kerül megszervezésre, hogy részleges vagy teljes
megsemmisülés esetén tartalmuk rekonstruálható legyen. Az adatállományok kezelése során
a munkaközi mentés eszközével is élni kell. Az adatállományokról másolatot kell készíteni,
hogy az eredeti megsemmisülése, sérülése esetén az adatok továbbra is rendelkezésre
álljanak,
Külső – karbantartó vagy fejlesztő – cég alkalmazottja folyamatosan működő, korlátlan
időre szóló hozzáférési jogosultsággal nem rendelkezhet,
Az elektronikusan kezelt személyes adatok kizárólag olyan esetben nyomtathatók ki, amikor
ez kifejezetten szükséges valamilyen jog gyakorlásához vagy kötelezettség teljesítéséhez.
8. Adatvédelmi incidens kezelése
8.1.Adatvédelmi incidens észlelése és jelentése
8.1.1 A REGEA Alapítvány minden munkatársa köteles a tudomására jutott adatvédelmi incidenst
haladéktalanul jelenteni az elnöknek / adatvédelmi tisztviselőnek. A jelentésnek legalább az alábbi
adatokat tartalmaznia kell:
az adatvédelmi incidenst észlelő személy neve,
amennyiben az adatvédelmi incidens észlelő és jelentő személy nem azonos, úgy az
adatvédelmi incidenst jelentő személy nevét,
az adatvédelmi incidens rövid leírását, valamint
annak tényét, hogy az észlelt adatvédelmi incidens érinti-e az Alapítvány informatikai
rendszerét vagy sem.
8.1.2. Az adatvédelmi incidens adatvédelmi tisztviselőnek való jelentésének bizonyítható módon
kell megtörténnie, ezért azAlapítvány az adatvédelmi incidensek jelentésére formanyomtatványt
rendszeresít (1. sz. melléklet). A jelentést a formanyomtatvány megfelelő kitöltésével,
dátumozásával, aláírásával és iktatásával, belső levélként kell megküldeni az adatvédelmi
tisztviselőnek. Amennyiben elháríthatatlan okból kifolyólag az adatvédelmi incidenst észlelő vagy
jelentő személy nem tudja írásban megtenni a jelentés, és ezért szóban tesz jelentést az elnöknek /
adatvédelmi tisztviselőnek, úgy kötelesek erről jegyzőkönyvet felvenni, amelynek tartalmaznia kell
a legalább az előző pont szerinti információkat. Az akadály megszűnését követően haladéktalanul
az adatvédelmi incidenst észlelő vagy jelentő személy köteles a bejelentést írásban is megerősíteni,
azaz a kitöltött formanyomtatványt utólag megküldeni az elnöknek / adatvédelmi tisztviselőnek.
8.1.3. Amennyiben az adatvédelmi incidens érinti az Alapítvány informatikai rendszerét is, akkor az
adatvédelmi tisztviselő az adatvédelmi incidens kivizsgálásába bevonja az Alapítvány érintett
programozó alvállalkozóját illetve az erre kijelölt munkavállalót is.
8.1.4. A bejelentés érkezését követően az elnök / adatvédelmi tisztviselő – az érintett szervezeti
egységek bevonásával – haladéktalanul megkezdi az adatvédelmi incidens kivizsgálását és
értékelését. A kivizsgálásban és értékelésben valamennyi érintett szervezeti egység együttműködni
köteles.
8.2.Adatvédelmi incidens kivizsgálása
8.2.1. Az adatvédelmi tisztviselő megvizsgálja a jelentést és amennyiben szükséges, a bejelentőtől,
illetve az érintett szervezeti egységek vezetői, munkatársaitól további adatokat kér az incidensre
vonatkozóan.
8.2.2. Az adatvédelmi tisztviselő az alábbi információkat (amennyiben azok a jelentésből nem
derülnek ki) lehetőségéhez mérten köteles felderíteni:
az adatvédelmi incidens bekövetkezésének időpontja és helye,
az adatvédelmi incidens által érintett adatok köre,
az adatvédelmi incidenssel érintett személyek köre és száma.
8.2.3. Ezen adatokból az adatvédelmi tisztviselő összegzést készít az adatvédelmi incidens várható
hatásairól és cselekvési tervet készít a következményeinek enyhítése érdekében, az érintett
szakterületek szakmai véleményei és javaslatai figyelembe vételével.
8.2.4. Az adatvédelmi tisztviselő jogosult munkájába bevonni az adatvédelmi incidenssel érintett
szervezeti egységek vezetőit és munkatársait, akik kötelesek együttműködni az adatvédelmi
tisztviselővel.
8.2.5. A vizsgálatot legkésőbb az adatvédelmi tisztviselőhöz érkezéstől számított 48 órán belül be
kell fejezni. A vizsgálat eredményéről és a tervezett további feladatokról az elnök/ adatvédelmi
tisztviselő tájékoztatja az Alapítvány kuratóriumát.
8.3.Adatvédelmi incidens értékelése
8.3.1. Az Alapítvány az adatvédelmi incidenseket három kategóriába sorolja:
1. kategória: valószínűsíthetően kockázattal nem járó incidens,
2. kategória: valószínűsíthetően alacsony kockázattal járó incidens,
3. kategória: valószínűsíthetően magas kockázattal járó incidens.
8.3.2. Az Alapítvány az adatvédelmi incidenst az alábbi szempontok szerint értékeli:
az incidens típusa (bizalmassági, integritási vagy elérhetőségi),
a személyes adatok jellege (személyes adat/különleges kategória),
a személyes adatok száma,
az érintett személyek száma,
az érintett természetes személyek kategóriái,
az érintett természetes személyek azonosíthatósága,
a természetes személyre nézve fennálló következmények valószínűsége és súlyossága,
az érintettadatkezelés jogalapja.
8.3.3. Az Alapítvány az incidens értékelése során az alábbi konkrét szempontokat különös súllyal
veszi figyelembe:
az incidensben érintett adatok között találhatóak a személyes adatok különleges kategóriáiba
eső adatok,
az incidensben érintett személyes adatok száma meghaladja a 100 darabot,
az incidensben érintett természetes személyek között találhatóak 16. életévüket be nem
töltött természetes személyek,
az incidensben érintett természetes személyek száma meghaladja a 100 főt,
az incidensben érintett személyes adatok alkalmasak az érintettel történő közvetlen
kapcsolatfelvételre (így különösen lakcím, telefonszám, e-mail cím)
az incidensben érintett adatkezelés jogalapja a GDPR 6 cikk (1) bekezdés d) pontszerinti
jogalap,
az incidensben érintett adatkezelés jogalapja GDPR 6 cikk (1) bekezdés e) pont szerinti
jogalap,
az incidensben érintett adatkezelés jogalapja GDPR 6 cikk (1) bekezdés f) pont szerinti
jogalap,
a személyes adatok alkalmasakaz érintett természetes személy személyazonosságának
ellopására vagy a személyazonosságával való visszaélésre,
az incidensben érintett személyes adatok alkalmasak arra, hogy pénzügyi veszteséget
okozzanak az érintettjüknek.
8.3.4. Az incidenst az Alapítván "1. kategória: valószínűsíthetően kockázattal nem járó incidens” -
nek minősíti, ha:
a 8.3.3. pontban felsorolt feltételek közül legfeljebb kettő áll fenn és,
az Alapítvány képes annak bizonyítására, hogy az érintett személyes adatokat olyan fizikai
és/vagy informatikai védelemmel látta el, amely védelem az incidens bekövetkezése óta nem
sérült.
8.3.5. Az incidenst az Alapítvány"2. kategória: valószínűsíthetően alacsony kockázattal járó
incidens” - nek minősíti, ha:
a 8.3.3. pontban felsorolt feltételek közül egy áll fenn és,
az Alapítvány nem képes annak bizonyítására, hogy az érintett személyes adatokat olyan
fizikai és/vagyinformatikai védelemmel látta el, amely védelem az incidens bekövetkezése
óta nem sérült.
8.3.6. Az incidenst az Alapítvány "3. kategória: valószínűsíthetően magas kockázattal járó incidens”
- nek minősíti, ha:
a 8.3.3. pontban felsorolt feltételek közül legalább kettő áll fenn és,
az Alapítvány nem képes annak bizonyítására, hogy az érintett személyes adatokat olyan
fizikai és/vagy informatikai védelemmel látta el, amely védelem az incidens bekövetkezése
óta nem sérült.
8.3.7. Abban az esetben, ha a kockázat besorolására a NAIH vagy az Európai Adatvédelmi Testület
útmutatást ad ki, az Alapítványa 8.3. pontot felülvizsgálja.
8.4.Az Adatvédelmi incidens bejelentése a NAIH-nak
8.4.1. Amennyiben az Alapítvány a 8.3.5. szerint 2. kategóriába vagy 3. kategóriába tartozónak
minősíti, úgy az elnök / adatvédelmi tisztviselő az értékelés megtörténtét követően, de legkésőbb 72
órával azután, hogy az adatvédelmi incidens az Alapítvány tudomására jutott, az adatvédelmi
incidenst bejelenti a NAIH-nak.
8.4.2. A NAIH-nak történő bejelentésnek tartalmaznia kell:
az adatvédelmi incidenssel érintett adatok körét és hozzávetőleges számát,
az adatvédelmiincidenssel érintett személyek körét és hozzávetőleges számát,
az adatvédelmi incidens jellegét, körülményeit,
az adatvédelmi tisztviselő nevét és elérhetőségét,
az adatvédelmi incidens valószínűsíthető következményeit és,
az adatvédelmi incidens orvoslására és enyhítésére megtett intézkedéseket
8.5.Az érintettek tájékoztatása az adatvédelmi incidensről
8.5.1. Amennyiben az adatvédelmi incidens veszélyességének súlyossága valószínűsíthetően magas
kockázattal jár az érintett személyek jogaira nézve, az Alapítvány a kockázati értékelés elvégzését
követően azonnal tájékoztatja az adatvédelmi incidensben érintetteket.
8.5.2. Az érintettek írásban elektronikus vagy postai úton kell tájékoztatni, amely kizárólag akkor
mellőzhető, ha az érintett elérhetősége ismeretlen.
8.5.6. Az érintetteket úgy kell tájékoztatni minden esetben, hogy annak ténye, tartalma és a
tájékoztatott érintetti kör bizonyítható legyen.
8.6.Helyesbítő-megelőző intézkedések bevezetése
8.6.1. A 8.2. pont szerinti vizsgálat eredménye, valamint az incidens kivizsgálásába bevont
szervezeti egységek észrevételi, javaslatai alapján az elnök / adatvédelmi tisztviselő javaslatot tesz
az Alapítvány kuratóriumának helyesbítő és/vagy megelőző intézkedések bevezetésére a hasonló
adatvédelmi incidensek megelőzése érdekében.
8.6.2. A javasolt helyesbítő és/vagy megelőző intézkedések bevezetéséről a kuratórium elnöke dönt
az adatvédelmi incidenssel érintett szervezeti egységek vezetőinek véleménye alapján.
8.7.Az adatvédelmi incidens nyilvántartása
8.7.1. Az adatvédelmi incidensről az elnök / adatvédelmi tisztviselő nyilvántartást vezet a
Szabályzat 2. sz. mellékleteszerinti nyilvántartó-minta alkalmazásával.
8.7.2. A nyilvántartás tartalmazza:
az érintett személyes adatok körét,
az adatvédelmi incidenssel érintettek körét és számát,
az adatvédelmi incidens időpontját,
az adatvédelmi incidens körülményeit,
az adatvédelmi incidens hatásait,
az elhárítására megtett intézkedéseket,
az adatvédelmi incidens kivizsgálásának hatására bevezetett helyesbítő-megelőző
intézkedéseket.
9. Adatvédelmi oktatás
9.1. A REGEA Alapítvány elnöke / adatvédelmi tisztviselője évente legalább egy alkalommal
oktatást tart az adatvédelmi tudatosság emelése érdekében, amelyen kötelesek részt venni az
Alapítvány kijelölt munkatársai. Az adatvédelmi oktatásnak legalább az alábbi témákra kell
kiterjednie:
az előző oktatás óta eltelt időszak tapasztalatai az adatvédelem területén •amennyiben az
előző oktatás óta módosult a Szabályzat, a módosítással kapcsolatos legfontosabb
tudnivalók,
az esetlegesen megtörtént adatvédelmi incidens bemutatása, értékelése, a helyesbítő -
megelőző intézkedések ismertetése,
az adatvédelem területén történt általános változások, jogszabály módosítások,
Magyarországon és az Európai Unióban, különös tekintettel a hatóságok bírságolási
gyakorlatára.
9.2. Az elnök / adatvédelmi tisztviselő rendkívüli oktatást tart – amennyiben az indokolt – az alábbi
esetekben:
adatvédelmi incidens megtörténte,
marasztalással záruló NAIH-eljárás lefolytatása az Alapítvánnyal szemben.
adatvédelmi bírságkiszabása bármely hasonló tevékenységet végző civil szervezettel
szemben, ha eltérő gyakorlatot igényel az Alapítvány adatvédelmi rendszerében.
10.Adatkezelési tevékenységek nyilvántartása
10.1. A REGEA Alapítvány minden általa végzett adatkezelési tevékenységről – elektronikusan -
nyilvántartást vezet.
10.2. Az adatkezelési tevékenységek nyilvántartása a következő információkat tartalmazza:
az Alapítvány neve és elérhetősége,
az Alapítvány adatvédelmi tisztviselőjének neve és elérhetősége;
az adatbiztonságra vonatkozó technikai és szervezési intézkedések általános leírása jelen
Szabályzat vagy egyéb, technikai és szervezési intézkedéseket tartalmazó egyéb belső
szabályzat vonatkozó pontjára való utalással;
adatkezelésenként: az adatkezelés céljai, az érintettek kategóriái, a személyes adatok
kategóriái, olyan címzettek kategóriái, akikkel a személyes adatokat az Alapítvány közli
vagy várhatóan közölni fogja, a különböző adatkategóriák törlésére előirányzott határidők,
ha lehetséges, és az adatbiztonsági technikai és szervezési intézkedések általános leírása, ha
lehetséges.
10.3. Az adatkezelési nyilvántartást az elnök / adatvédelmi tisztviselő tartja naprakészen és
módosítja szükség esetén.
10.4. Az adatkezelési nyilvántartás naprakészsége biztosítása érdekében az Alapítványi egységek
kötelesek minden, az általuk végzett adatkezelési folyamatban bekövetkező változást (módosítás,
megszűnés stb.) vagy általuk tervezett új adatkezelési műveletet a tervezett változás vagy a
bevezetés előtt legkésőbb 5 munkanappal írásban bejelenteni azt az adatvédelmi tisztviselőnek.
10.5. Az adatvédelmi tisztviselő a 10.4. szerinti bejelentés alapján:
az érintett adatkezelésre vonatkozó adatokat az adatkezelési tevékenységek
nyilvántartásában korrigálja,
szükség esetén adatvédelmi hatásvizsgálat lefolytatását kezdeményezi.
11. Adatfeldolgozókra vonatkozó szabályok
11.1. A REGEA Alapítvány csak és kizárólag olyan adatfeldolgozót vesz igénybe bármely
adatkezelési folyamata során, aki vagy amely megfelelő garanciákat nyújt az adatkezelés GDPR
követelményeinek való megfeleléséről és az érintettek jogainak védelmét biztosító, megfelelő
technikai és szervezési intézkedések végrehajtásáról.
11.2. Az Alapítvány minden adatfeldolgozójával adatfeldolgozói írásbeli szerződést köt, amely
legalábbaz alábbi kérdéseket tisztázza:
az adatkezelés, amelybe az Alapítvány az adatfeldolgozót bevonta,
az adatfeldolgozó által ellátott adatkezelői tevékenység
az adatfeldolgozás időtartama, jellegeés célja,
az adatfeldolgozásra átadott adatok típusa,
az adatfeldolgozással érintett érintettek kategóriái,
az adatkezelő jogai és kötelezettségei,
az adatfeldolgozó jogai és kötelezettségei.
11.3. Az Alapítvány csak olyan adatfeldolgozóval köt szerződést adatfeldolgozói feladatra, aki az
adatfeldolgozói szerződésben vállalja, hogy:
a személyes adatokat kizárólag az adatkezelő írásbeli utasításai alapján kezeli,
az általa személyes adatok feldolgozásában résztvevő személyek titoktartási kötelezettséget
vállalnak vagy jogszabályon alapuló megfelelő titoktartási kötelezettség alatt állnak,
biztosítja a GDPR 32. cikk szerinti adatbiztonsági szabályokat,
adatkezelő előzetesen írásban tett eseti vagy általános felhatalmazása nélkül további
adatfeldolgozót nem vesz igénybe,
az adatkezelés jellegének figyelembevételével megfelelő technikai és szervezési
intézkedésekkel a lehetséges mértékben segíti az Alapítványt abban, hogy teljesíteni tudja
kötelezettségét az érintett 8. pontban foglalt jogainak gyakorlásához kapcsolódó kérelmek
megválaszolása tekintetében,
adatvédelmi incidens esetén az incidens tudomására jutása pillanatában azonnal értesíti az
Alapítványt és együttműködik az adatvédelmi incidens kezelésében,
az adatfeldolgozási szolgáltatásának nyújtásának befejezését követően az Alapítvány
döntése alapján minden személyes adatot töröl vagy visszajuttat az Alapítványnak, valamint
a személyes adatokról készült másolatokat ezzel egyidőben megsemmisíti vagy törli,
lehetővé teszi és elősegíti, hogy az Alapítvány ellenőrizhesse az adatvédelmi szabályok
megvalósulását,
vezeti a GDPR 30. cikk (2) bekezdése szerinti adatfeldolgozói nyilvántartást.
11.4. Az elnök / adatvédelmi tisztviselő gondoskodik arról, hogy az Alapítvány rendelkezésére
álljon a GDPR-nak megfelelő tartalmú adatfeldolgozási szerződés minta. Az adatfeldolgozási
szerződéseket azok megkötése előtt a vonatkozó belső szabályzatban írtak szerint az elnökkel /
adatvédelmi tisztviselővel előzetesen véleményeztetni kell.
12.Adatvédelmi hatásvizsgálat
12.1.Az adatvédelmi hatásvizsgálat-köteles adatkezelések
12.1.1. Ha a Szabályzat hatályba lépését követően a REGEA Alapítvány új adatkezelést kíván
rendszerébe bevezetni, úgy jelen 12. pont szerint köteles megvizsgálni, hogy az adatkezelés
megkezdése előtt köteles-e adatvédelmi hatásvizsgálatot lefolytatni.
12.1.2. Az Alapítvány adatvédelmi hatásvizsgálatot köteles lefolytatni, ha az alábbi feltételek
legalább egyike fennáll:
az adatkezelés természetes személyekre vonatkozó egyes személyes jellemzők olyan
módszeres és kiterjedt értékelése, amely automatizált adatkezelésen – ideértve a
profilalkotást is – alapul, és amelyre a természetes személy tekintetében joghatással bíró
vagy a természetes személyt hasonlóképpen jelentős mértékben érintő döntések épülnek,
az adatkezelés érintett adatok legalább 1000 darab, a személyes adatok különleges
kategóriáiba eső adat kezelését valósítja meg,•az adatkezelés nyilvános helyek nagymértékű,
módszeres megfigyelését valósítja meg,
a 12.1.3. pontba sorolt feltételek közül az adatkezelésre legalább három szempont igaz.
12.1.3. Az Alapítvány a bevezetendő új adatkezelés hatásvizsgálat - kötelességét az alábbi
szempontok alapján ítéli meg:
az adatkezelésben érintett személyes adatok száma várhatóan meghaladja az 1000 darabot,
az adatkezelésben érintett természetes személyek között találhatóak 16. életévüket be nem
töltött természetes személyek,
az adatkezelésben érintett természetes személyek száma várhatóan meghaladja az 1000 főt,
az incidensben érintett személyes adatok alkalmasak az érintettel történő közvetlen
kapcsolatfelvételre (így különösen lakcím, telefonszám, e-mail cím)
az adatkezelés jogalapja a GDPR 6 cikk (1) bekezdés d) pont szerinti jogalap,
az adatkezelés jogalapja a GDPR 6 cikk (1) bekezdés e) pont szerinti jogalap,
az adatkezelés jogalapja a GDPR 6 cikk (1) bekezdés f) pont szerinti jogalap,
az adatkezelésben érintett személyes adatok alkalmasak az érintett természetes személy
személyazonosságának ellopására vagy a személyazonosságával való visszaélésre,
az adatkezelésben érintett személyes adatok alkalmasak arra, hogy pénzügyi veszteséget
okozzanak az érintettjüknek.
12.1.4. Abban az esetben, ha az Alapítvány felügyeleti hatósága összeállítja és nyilvánosságra
hozza az adatkezelések olyan típusainak a jegyzékét, amelyekre hatásvizsgálatot kell végezni.
12.2.Az adatvédelmi hatásvizsgálat lefolytatása
12.2.1. Az adatvédelmi hatásvizsgálatnak ki kell terjednie:
a tervezett adatkezelési művelet módszeres leírására és az adatkezelés céljainak
ismertetésére,
ha a tervezett adatkezelés jogalapja a jogos érdekre hivatkozó jogalap, akkor az Alapítvány
által érvényesíteni kívánt jogos érdekre,
az adatkezelés céljaira figyelemmel az adatkezelési műveletek szükségességi és arányossági
vizsgálatára,
az érintett jogait és szabadságait érintő kockázatok vizsgálatára és,
a kockázatok kezelését célzó intézkedések bemutatására, ideértve a személyes adatok
védelmét és az e rendelettel való összhang igazolását szolgáló, az érintettek és más
személyek jogait és jogos érdekeit figyelembe vevőgaranciákat, biztonsági intézkedéseket és
mechanizmusokat.
12.2.2. A hatásvizsgálatot az adatkezelést bevezetni kívánó szervezeti egység vezetője, vagy az
általa ezzel megbízott munkavállaló az elnök / adatvédelmi tisztviselő szakmai tanácsának
kikérésével köteles elvégezni.
12.2.3. Az adatvédelmi tisztviselő az adatkezelés bevezetését követő hat hónap elteltével köteles
megvizsgálni, hogy a személyes adatok kezelése az adatvédelmi hatásvizsgálatnak megfelelően
történik-e.
13.Záró rendelkezések
13.1. Jelen szabályzat jóváhagyásának napján lép hatályba.
13.2. A Jelen szabályzat és mellékleteinek elkészítéséért, érvényes állapotban tartásáért és
fejlesztéséért a REGEA Alapítvány erlnöke / adatvédelmi tisztviselője felelős. Jelen szabályzatot
legalább évente, vagy jogszabályi változásokat, illetve jelentős szervezeti változásokat követően át
kell vizsgálni és aktualizálni kell. A GDPR változása és / vagy a magyarországi vonatkozó
jogszabályok változása esetén a szabályzat aktualizálását teljes körűen és késedelem nélkül el kell
végezni.
13.3. A Szabályzat rendelkezéseit az Alapítvány többi szabályzatának előírásaival összhangban kell
értelmezni. Amennyiben a személyes adatok védelmével kapcsolatosan ellentmondás áll fent jelen
Szabályzat és a bármely más, jelen Szabályzat hatálybalépése előtt hatályba lépett szabályzat,
utasítás előírásai között, úgy abban az esetben a Szabályzat rendelkezései az irányadóak.
13.4. Amennyiben ellentmondás áll fent jelen Szabályzat és a bármely más, jelen Szabályzat
hatálybalépése utána hatályba lépő szabályzat vagy utasítás előírásai között, úgy csak abban az
esetben nem e Szabályzat rendelkezései az irányadóak, ha a később hatályba lépő szabályzat vagy
utasítás arról kifejezetten rendelkezik.
Mellékletek:
1. sz. melléklet: Adatvédelmi incidens jelentő lap – minta
2. sz. melléklet: Adatvédelmi incidens-nyilvántartó lap – minta
1. sz melléklet
A REGEA ALAPÍTVÁNY adatvédelemmel kapcsolatos incidens bejelentője
Mit jelent az adatvédelmi incidens?
az EU. 2016/679 számú Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) szerint adatvédelmi incidens a
biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok
véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy
az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi.
Amennyiben a REGEA ALAPÍTVÁNY adatkezelésével kapcsolatban ilyet észlel, kérjük azt
jelezze!
Kérjük adja meg elérhetőségeit, hogy szükség esetén további tájékoztatást tudjunk kérni Öntől!
Bejelentő elérhetőségei:
Név:
Email cím:
Telefonszám:
Érintettség: ( Kérjükjelezze érintettségét!)
érintett vagyok
alkalmazott vagyok
adatfeldolgozó vagyok
egyik sem, hanem: .....................................
Észlelt esemény ( Kérjük minél részletesebben írja le az eseményt! )
Időpontja:
Helye:
Esemény leírása:
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Dátum: .................................................
Aláírás: ...................................................
Köszönjük, hogy a kitöltéssel segítette a REGEA ALAPÍTVÁNY munkáját!
Kérjük adja át ezt a bejelentő lapot az Alapítvány bármelyik dolgozójának vagy küldje el a
regeaalapitvany@gmail.com címre!
2. sz. Melléklet
REGEA ALAPÍTVÁNY adatvédelmi incidens-nyilvántartó lapja
Azonosítószám: 202.../........./..............................
Incidens leírása
Megnevezése:
Időpontja:
Időtartama:
Bekövetkezésének a helye: (helyszín vagy rendszer)
Az incidensben érintettek köre:
Az incidensben érintett személyes adatok köre:
Az incidensben érintett személyek száma:
Az incidens okai:
Incidens kezelése
Az incidens hatása
Az incidens elhárítására megtett intézkedések:
azok időpontja
A hátrányos következmények enyhítését célzó intézkedések rövid leírása:
Bejegyzés lezárásának időpontja:
Lezáró neve: